onsdag 22 september 2010

Rågkakor

Här kommer ett riktigt enkelt recept, och så gott bröd! Med tydlig smak av råg och det passar till det mesta.
En sats ger fyra runda kakor.

1 pkt jäst
6 dl vetemjöl
1 dl fint el grovt rågmjöl
5 dl rågsikt
6 dl vatten
2 tsk salt
3 msk honung el sirap
1 ägg
2 msk raps eller olivolja

Smula ner jästen i en bunke. Strö över salt och honung. I med vattnet, ägg och olja. Låt stå så i 10 min och rör sedan om tills jästen är löst.

Häll först i rågmjölet, sedan vetemjölet. Arbeta snabbt ihop den lösa degen. Jäs i 40-60 min.

Strö rejält med rågmjöl på bakbordet och häll upp degen. Mjöla händerna och "fös" ihop (knåda inte!) degen till något som liknar en limpa. Dela limpan i fyra delar. Forma varje bit till en platt kaka direkt på smord plåt. Två kakor får plats på varje plåt. Platta till med handen.

Jäs i 15-20 minuter. Grädda sedan bröden i 225 grader mitt i ugnen 15-20 min. I min varmluftsugn blir det ca 12 min i 215 grader.

Låt svalna på galler.

Ät och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar