torsdag 11 februari 2010

Min man och jakten


Min älskling Tommy är VÄLDIGT intresserad av jakt och försöker ägna sig åt detta när tid ges. Häromdagen skulle han ha tag i leopardmönstrat tyg till sin konstgjorda uv(fågel). Han skaffade sig nämligen en sådan konstgjord fågel som ska fungera som lockbete när man ska skjuta kråkor och andra skadefåglar. Så han klippte till detta tyg och sydde (helt själv!) på symaskinen. Han konstaterade att klädseln blev något vid nertill och jag menade att den liknade min mammatunika men att jag trodde inte kråkorna brydde sig så mycket om det! Den fungerar nog rätt bra denna uv för det har blivit en och annan kråka, med Sally vid sin sida så klart! Förekommer också att jag hittar kråkor utanför ytterdörren som Tommy skjutit på tomten och Sally hämtat och lagt där. Jätteduktig vovve men viss snubbelrisk finns ju...

Sen är det ju kanadagässen. Det började i höstas när han var ute på eftermiddagarna och jobbade med grunden till maskinhallen. Varje kväll flög nämligen en hel flock med kanadagäss över vår tomt (också fåglar som förstör mycket och gör så kornas mat blir dålig). Men verktyget i ena handen och geväret i den andra så fick han ner en och annan gås. Han ser nämligen rött när dessa fåglar visar sig, som en ilsken uppretad tjur! (Beror på att just korna blir sjuka av maten dom förstör.)

Minns en händelse när vi precis hade träffats. Vi kom körande i Sjövik, förbi Mats åker (hans morbror) och där befann sig en hel flock med dessa fåglar. Helt utan förvarning svänger Tommy rätt ut på åkern i full fart mot dessa förskräckta djur! Alla klarade sig men han skrämde skiten ur både fåglarna och mig! När man är så där nykär och allt känns underbart så undrar man så klart vad som hände med den underbare mannen?...Men man kan säga att han får mig att skratta!

I alla fall så blir jag så full i skratt när han ägnar timmar åt denna uv. Han har limmat dit fjädrar från både gäss och kråkor, köpt knallrött nagellack och målat i ögonen och nu även sytt en mammatunika i leopardmönstrat tyg! Vilken kråka kan motstå denna babe??

3 kommentarer:

  1. hahaha - hälsa Tommy att han även får mig att skratta. jag bara måste få senna underliga skapelse när jag kommer!!! Liil

    SvaraRadera
  2. Hahaha! Min man var ute en morgon för några år sedan i bara kallingarna för att skjuta en kanadagås, grannbonden fick sig ett gott skratt den morgonen och jag med!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Vad kul att det finns fler som min man då! Haha!

    SvaraRadera