tisdag 23 februari 2010

Beroendeframkallande chokladmuffins


Det här är urläckra muffins som går snabbt att röra ihop!

150 g smör
3,5 dl mjöl
2 dl råsocker/rörsocker
3/4 dl kakao
1 msk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 krm salt
100 g grovhackad mörk choklad
2 ägg
2 dl mjölk

Smält smöret. Hacka blockchokladen. Blanda alla torra ingredienser, även chokladen. Vispa äggen. Häll det något avsvalnade smöret i äggvispet. Rör ner äggsmeten och mjölken i de torra ingredienserna.
Jag använder endast ballongvisp till äggen och sedan vanlig slev när jag rör samman allt. (Min elvisp var nämligen trasig första gången jag gjorde detta och det blev så bra utan denna så jag har fortsatt med det!)
Sleva upp i muffinsformar, blir ca 14-18 st beroende på storlek av form.

Grädda i mitten av ugnen ca 20-25 min i 175 grader. Här gräddar jag endast 15 min i min varmluftsugn, man får prova sig fram. Prova med sticka om de är klara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar