onsdag 28 april 2010

Valnötsbröd


Ett riktigt gott bröd som är härligt att rosta, och väldigt passande till räkor! Går att baka utan valnötter också, brödet blir då ljusare men det blir samma häftiga "gummikonsistens". Ju längre brödet får jäsa, desto godare smak.

Det här behövs:
50 g jäst
2 tsk salt
1 msk honung
6 dl ljummet vatten
1 ägg
3 dl rågsikt
1 - 1,1 liter vetemjöl
Valnötter
Garnering:Uppvispat ägg, flingsalt, vallmo och/eller solrosfrön

Smula ner jäst i en bunke. Häll i salt och klicka i honung. Rör ut allt med lite av vattnet. Häll i resten av vattet, ägget, hackade valnötter, rågsikt och rör om. Häll i hälften av vetemjölet till att börja mer. Fyll sedan på med resten, men spara några dl till degen ska bakas ut. Låt den lösa degen jäsa under handduk 1-2 timmar.

Tippa ut degen på mjölat bakbord och, ha rejält med mjöl på händerna också. Knåda degen genom att "vika" den hit och dit och arbeta samtidigt in resten av mjölet. Rulla ut degen till en rulle (degen är väldigt lös så det blir lite som det blir) och klappa in brödet med lite mjöl. Skåra med kniv. Jäs ca 20 minuter. Värm ugnen till 250 grader.

Grädda brödet mitt i ugnen i 15 minuter. (I min varmluftsugn gräddar jag 12 minuter i ca 240 grader.) Sänk sedan värmen till 200 grader och grädda brödet ytterliggare 25-35 minuter. (Här brukar det bli 13 minuter i ca 200 grader.) Brödet blir väldigt mörkt men täck det med aluminiumfolie om det blir för mörkt. Låt brödet svalna utan bakduk. Då behåller det den trevligt knapriga skorpan.

Man kan även göra två bröd. I min ugn gräddar jag först 10 min i 250 grader och sedan 8 minuter i 200 grader. Ni får prova er fram med gräddningstiderna, det är väldigt olika från ugn till ugn. Lycka till! (Hade tyvärr ingen trevlig bild)

En annan variant:
50 g jäst
2 tsk salt
1 msk honung
6 dl ljummet vatten
1 ägg
2 msk olja
2 dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
8-9 dl vetemjöl
ca 1,5 tsk stött fänkål (lite osäker på mängden, men prova er fram)
ca 1,5 tsk stött kummin

I övrigt, följ receptet ovan. Jag penslade med ägg och strödde över flingsalt också innan gräddningen (vallmon var nämligen slut) och det blev jättegott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar