söndag 18 april 2010

Våren är här!

Och med våren kommer suget efter att jogga! Det är en helt underbar känsla när luften är varmare, marken torr efter vinterns snö och träden knoppar sig. Då rycker det i springbenen! Så i början av veckan när vädret var helt underbart hade jag bestämt mig för att ge mig ut och springa för första gången detta år. Ja, förra året kan jag inte direkt säga att jag sprang mycket när jag var gravid och illamående under sommaren, och sedan alldeles för stor resten av året! Så jag hade laddat hela dagen för detta. Alltid lite nervöst första gången på länge man ger sig ut för man vet inte vad man klarar. Barnen och Tommy åt lite middag och jag skulle byta om. Upptäckte att min garderob har krympt! Byxorna kunde jag inte knäppa då gravidhullet fortfarande är kvar. Med säkerhetsnål såg det inte klokt ut! Sedan märkte jag att det inte fanns så mycket mer att välja på än knälånga byxor, eller shorts, och det var lite kallt för det. Så mitt dilemma var alltså, för att komma i byxorna behöver jag träna och för att träna behöver jag komma i byxorna! Lite moment 22 alltså... Min mammas förslag var därför: köp nya byxor eller spring naken! Jag valde det första... Inter sport i Alingsås hade ett set till bra pris och nya skor inköptes också, så nu jäklar ska här springas!

Så årets första springtur blev igår, lördag eftermiddag, på förmodligen årets blåsigaste dag! Men skam den som ger sig så jag trotsade naturen och gav mig ut i blåsten. Och det var hur härligt som helst! Efter en lång och kall vinter, och med en mage i vädret var detta det jag behövde. I onsdags blev det en gruppanmälan till vårruset i Göteborg den 10 maj, så nu finns det något att träna till. Sex stycken är vi som ska göra detta ihop. Man går eller springer i sin egen takt.

Läste dessutom i Amelia att ett bra sätt att hålla träningen vid liv utan att sluta, är att t ex skriva det på sin blogg (eller varför inte facebook) och tala om det för alla så man MÅSTE fortsätta! Så därför börjar jag här! Kan ju även tipsa er som vill få inspiration att gå in på www.jogg.se. Hoppas de har arrangerade springrundor ihop även i år för då tänkte jag haka på!

En annan rolig grej är att Savannah blivit så stor, hela 12 veckor idag! Hon jollrar, skrattar och är med hela tiden. Särskilt roligt är det med brorsorna så klart! De tycker det är så roligt med henne också. Ser på tv ihop! Det är ibland det enda som duger! På kvällarna kan det vara lite gnälligt och då duger inte famnen utan titta på tv är det som gäller!

Sedan trodde jag att vår lilla skog här ute skulle brinna upp... Vi hade eldat lite lövhögar på tomten så jag körde bort askan som blev kvar och slängde det där vi har lite pinnar och löv mm som blir från tomten. Det blåste som fan rent ut sagt, mindre än igår men ändå mycket. Rätt var det var så tog den där högen eld! Askan var tydligen fortfarande varm! Och fort gick det! Ringde Tommy i ren panik som tvättade lastbilen i andra änden av tomten och hade vår enda vattenslang, och skrek åt honom att skynda sig med vatten! Han är ju lugnet själv och tyckte det var jättebra att jag eldar upp högen som han försökte tända förra helgen! Det rykte ganska kraftigt in mot Sjövik så nu har vi väl ett antal människor som är lite irriterade på oss...men det var inte riktigt meningen! Så kan det gå när man inte tänker sig för...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar