onsdag 28 april 2010

Det oknådade brödet


Enklare brödbak får man leta efter! Degen rörs bara ihop, får jäsa och tippas sedan ut direkt på plåten. Degen ska inte knådas alls.

Det här behövs:
1/2 paket jäst
1 tsk salt
1 msk honung
4 dl ljummet vatten
9 dl vetemjöl
(1 dl solrosfrön)
(1 tsk stött fänkål)

Smula ner jäst, lägg i salt och honung. Slå på vattnet, rör ut jästen och häll på resten av vattnet. Häll i allt vetemjöl (och ev solrosfrön och fänkål). Rör ihop den lösa degen och lägg en handduk över och jäs i 1-2 timmar.

Tippa försiktigt ut degen på smord plåt. Värm ugnen till 250 grader och låt degen jäsa 20 min till. Grädda i mitten av ugnen ca 15 minuter (i min varmluftsugn 10 min) och sänk sedan värmen till 125 grader. Grädda ytterliggare 40-45 minuter (i min ugn ca 20 min). Låt brödet svalna på ett galler, luftigt täckt med en handduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar