söndag 2 maj 2010

Surdegsexperiment!



Ja, nu får vi se om jag blir fast i surdegsbröds-bak! Har varit sugen länge på att prova men först hade jag ingen hushållsvåg (tack svägerska Tina för vågen jag fick av dig!) och sedan har det varit svårt att komma igång för det tar ju ändå en vecka att baka ETT bröd! Men i veckan så började jag. I med vatten och rågmjöl i en glasburk med lock (ej på skruvat). Följer noga instruktioner av Martin Johansson som är en riktig surdegsguru! Både vatten och mjöl måste mätas. Sen dka denna burk stå i några dagar och man ska mata den på fjärde dagen och i morgon är det femte och då ska den va klar! Idag bubblade den så fint och luktade riktigt mjäkigt, urk! Men den står så fint på hyllan i badrummet så! Det ska va varmt nämligen och det är det i vårt badrum (för att Savannah inte ska frysa när man byter på henne). Så den är precis som den ska! Har man sedan väl gjort surdegsgrunden så kan det som blir över frysas in i högst ett år, eller förvaras i kylskåp fem dygn.

Ja, fortsättning följer.....spännande va?...(nu vet jag lite grann hur en vetenskapsman måste känna sig:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar